söndag, mars 19, 2006

Dokument inifrån vaddå?

Kvällens Dokument Inifrån skulle handla om Kristdemokraterna. Och visst figurerade det en del kristdemokrater i programmet. Men det hela handlade istället om kristna grupper som vill ta strid för sina frågor, och som i vissa fall anser att Kristdemokraterna blivit för utslätat. Jag fick efter programmet frågan av en kompis om hur många jag kände eller kände igen från programmet. Jag överdriver nog inte om jag säger att det var en minoritet av de medverkande. De kristdemokrater som medverkade var naturligtvis kända ansikten för mig och andra partiaktiva (och jag tycker att Göran och Alf med flera gav ett gott intryck), men väldigt många medverkande har mig veterligen aldrig synts till i kristdemokratiska sammanhang (Åke Green är ett sådant exempel). Jag tycker till syvende och sidst att programmet gav väldigt lite information till väljarna om vilket parti Kristdemokraterna är. Den mest relevanta beskrivningen kom från en av de intervjuade statsvetarna, då han slog fast att det handlar om ett icke-moralistiskt parti på den borgerliga planhalvan med värdekonservativ inriktning.