torsdag, mars 02, 2006

Heimdal och København

Åker idag till Uppsala för att tala vid Föreningen Heimdal under rubriken "Borgerligheten utan kristdemokraterna - ett attraktivt alternativ?". Torsdagstalare förra veckan var Ulla Hamilton, kommunikationschef på Svenskt Näringsliv, och nästa vecka är det Expressens PM Nilsson som talar. Håll tummarna för att man står sig någorlunda i konkurrensen!

På fredag bär det av till Köpenhamn för seminarium med KDU i Norden. En utav de ämnen som ska avhandlas är Muhammedkarikatyrerna. Det blir nog en spännande diskussion. Hittade detta pressmeddelande på KDU i Danmarks hemsida:

Vi skal ikke bukke under for presset, da Danmark ikke skal styres af folkeopinionen i de arabiske lande. ...Det var en unødig provokation fra JP’s side, som ikke tjente noget godt formål, men som kun har gravet grøfter og skadet integrationen af muslimer i det danske samfund. Vi ser derfor gerne, at Statsministeren som regeringsleder tager afstand til tegningerne, der grænser sig til det blasfemiske.

Det ska väldigt intressant att diskutera frågan i helgen. Inte minst den sista formuleringen får mig att fundera. Om Fogh Rasmussen ska ta avstånd från teckningarna eftersom de är blasfemiska så riskerar tveklöst yttrandefriheten att komma i kläm. Danska KDU för ett resonemang liknande vissa kd-ledamöter i riksdagen, vilket inte direkt känns som ett konsekvent försvar av rätten att fritt uttrycka sin mening (Jag är i och för sig inte heller abslut konsekvent i mitt försvar av yttrandefriheten, då jag vill att exv. uppvigling ska vara förbjudet enligt lag, men jag hävdar envist att detta är en långt mer frihetlig syn på yttrandefriheten än än att tala om blasfemiförbud).

København är för övrigt en utav mina favoritstäder, gillar människorna och är positiv till vad Strøget har att erbjuda under såväl dagtid som senare under kvällen. Har försökt lära mig förstå danska på sistone också, det går väl sisådär men försöken fortsätter i helgen.

På gensyn!