tisdag, september 19, 2006

Eftervalsfunderingar

Det viktigaste målet är uppfyllt: Sverige får en borgerlig regering. Detta är viktigt av många orsaker, men jag tror att det viktigaste är bekräftelsen på att vi inte lever i en enpartistat. Jag tror att luften hade gått ur många borgerliga partiaktive om 2006 inneburit ytterligare en valförlust. Nu blev det inte så, och därmed kan vi börja förändra Sverige till det bättre.

För kristdemokraternas del gick det sämre än vad jag hade väntat mig. Jag trodde på min 8,5 procent, men så blev det inte. Jag tror inte att det beror på fel fokus i valrörelsen. Inte heller Göran Hägglund ska klandras för vårt tapp. Jag tror nämligen att våra valfrågor tillsammans med strålande insatser från Göran Hägglund bidrog till att vi kom upp i 6,6 procent. Vi ska inte glömma att det för ett år sedan såg betydligt dystrare ut i opinionsmätningarna. Självklart är det också så attFredrik Reinfeldts popularitet bidrog till vårt tapp.

Jag känner mig nöjd med den valrörelse som vi kristdemokrater bedrivit. Nu kan det bara gå uppåt. Med en inarbetad Göran Hägglund och en stabil politisk inriktning så tror jag att vi kan nå nya höjder 2010.

Men först handlar det om att regera Sverige klokt och väl. Det har Alliansen alla förutsättningar att göra.