tisdag, september 05, 2006

Sapnetgate: The Värmland part

När nu folkpartiets partisekreterare Johan Jakobsson avgått, så är det åtminstone min förhoppning att valrörelsen kan komma att återgå till politiken. Men det som hänt skadar naturligtvis förtroendet för politiken, och det är sedelärande för alla partier.

I samband med "sapnetgate" så har även Nina Larsson, folkpartiets tioppkandidat hemma i Värmland, pekats ut som något av medskyldig. Johan Ingerö bloggar om detta på ett bra sätt:

Dagens artiklar om förbundssekreterare Nina Larsson bär följdaktligen tidningsankans utmärkande drag. Enligt rapporteringen har även Nina gjort försök att ta sig in på sapnet, något som hon bestrider.

Jag är beredd att säga att Ninas alibi är totalt vattentätt. Ingångarna till partiernas BBS:er ser ju likadana ut, bortsett från den lilla rad där servern anges. Ninas "inbrottsförsök" består alltså i att under eget användarnamn försökt logga in när programmet var inställt på sapnet istället för folkpartiets motsvarighet nubbs. Att kalla detta för ett försök till intrång är som att kalla en ringning på fel dörrklocka för ett försök till inbrott. Anledningen till artiklarna om Nina nu haglar är att hon toppar en riksdagslista, något som är få ungliberaler förunnat.

Men allvarligt talat, kära läsare: inte skulle hon ha använt sitt eget namn om hon verkligen velat komma in på sapnet? Det är ju lite som att råna en bank och därefter lämna kvar visitkort och vägbeskrivning till den egna bostaden.

Så varför var då BBS:en inställd på sapnet istället för hemmaplanen nubbs? Det vet vi förstås inte, men det är knappast konstigt. Själv har jag ingen användare på sapnet, men jag har en på moderaternas BBS. Liksom givetvis på folkpartiets. Jag har åtskilliga gånger råkat logga in mig på fel BBS, helt enkelt eftersom ganska många politisk intresserade har användare på flera håll. BBS:erna innehåller ju en hel del mappar där man kan debattera sakfrågor, och det gör man lämpligen även hos andra partier.Så rapporteringen kring Nina skulle jag vilja sammanfatta med orden "kvack, kvack".

Det är naturligtvis bara Nina som vet hur det hela gått till, men för mig som användare av kristdemokraternas BBS så känns hennes förklaring fullt rimlig. Jag har lärt känna Nina som en rak och ärlig person, vilket gör att min tilltro till hennes förklaring är väldigt stark.

Jag hoppas så klart att så många värmlänningar som möjligt röstar kristdemokratiskt den 17 september. Men för de som ändå bestämt sig för att rösta (fp) så är Nina Larsson ett väldigt bra namn .