onsdag, oktober 25, 2006

Dolph om Sverige

När jag i helgen får besök av min klasskompis Ben från tiden i Washington D.C. så lär det bli en del snack om skillnaden mellan svenskar/européer och amerikaner. Det är alltid intressant att höra vad människor utifrån har att säga om vårt avlånga land, eftersom man tenderar att bli lite hemmablind.

En som levt länge utanför Sverige är Dolph Lundgren, som skriver om våra bra och dåliga egenskaper i sitt Tal till nationen:

Jag kan sakna mycket med Sverige. Jag saknar det saktmodiga lugnet hos människorna i Sverige. Det finns inte lika stor konkurrens mellan arbetande människor, ingen karriärshets och illvilja som det finns i till exempel Los Angeles. Jag saknar ordningen – i Sverige kan man fortfarande planera in tre möten med olika människor i rad och veta att samtliga dessa människor kommer att dyka upp.

...Med detta utlandsperspektiv har jag också upptäckt saker som jag inte saknar med Sverige, saker som jag här och nu kan känna är en last för landet. Jag talar om elit- föraktet, människornas ovilja att beundra kämpande människor.

Som Johan Ingerö skriver: Kanske kan Dolph blir en ny Arnold här hemma?