torsdag, oktober 19, 2006

"Journalisternas politiska rapportering död"

Mats Svegfors skriver intressant i Journalisternas politiska rapportering död på DN-debatt.

Uppdatering 1
Dick Erixon kommenterar artikeln: "
Här har vi ju den nye kulturministern!"

Måste säga att jag tilltalas av tanken. Svegfors är en moderat med förståelse för att ett fungerande samhället kräver mer än endast utbud och efterfrågan, samtidigt som han är en varm anhängare av marknadsekonomin. Hittade en gammal artikel publicerad i Arena 1999 där Svegfors intervjuas:

Tidigare under samtalet utvecklade du en konservativ kritik av nyliberalismen. Hänger det samman med din nyvunna tro?
- Nej, men inom borgerligheten finns en endimensionalitet som jag ogillar. Det finns ett obehagligt individualistiskt drag som säger att man bara ska ta ansvar för sig själv. Medan jag har den grundläggande uppfattningen att jag har ansvar för andra, för alla jag möter.
- Därmed inte sagt att människor inte är egoister. För det är de. Och det är därför marknadsekonomin fungerar så bra. Men det är bara en del av historien.

Men det här ansvaret mellan människor som du talar om. Tilliten. Den upplöses väl av penningens makt?
- Ja, den försvagas av penningen. Visst. Men vi kommer att leva i en marknadsekonomi med de konsekvenser det innebär. Vår överlevnad kräver det. Penningen kommer att ha stor makt. Ja, så är det.
- Men insikten hos människor om hur mycket gott de kan göra i varje möte med andra, kan innebära att tron balanserar marknaden, om man säger så.