torsdag, januari 05, 2006

Den nya flygskattens konsekvenser

På DN-debatt skriver bland annat Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu (s) och Transportarbetareförbundets ordförande Per Winberg att Regeringens nya flygskatt hotar tusentals arbeten. I artikeln slaktas den nya flygskatten, som slår mot vanliga resenärer:

Den nya flygskatten kommer inte att ge de inkomster regeringen räknat med. Den kommer heller inte att skapa en bättre miljö. I stället hotar flygskatten på sikt tusentals arbetstillfällen, samtidigt som den gör det dyrare att resa för dem med låga inkomster. En semesterresa utomlands för en tvåbarnsfamilj kan bli nästan 1 550 kronor dyrare. Skatten drabbar även flygplatserna.

Den föreslagna skatten uppgår till i snitt 95 kronor per avresa. Samtidigt kan nämnas att den borgerliga regeringen i Danmark beslutat att slopa passageraravgiften på 75 danska kronor.

Den svenska regeringen talar om miljömässiga skäl för den nya skatten, men frågan är om man har räknat på hur den nya flygskatten kommer påverka antalet bilresor.

Den nya flygskatten är riktigt dåliga nyheter för de mindre flygplatserna, och om bedömningarna från SAS är riktiga så kommer flygandet att minska med 10-15 procent. Mats Hulth, socialdemokrat och ordförande i Tjänstemannaförbundet HTF skriver om detta i Flygskatt hotar små flygplatser:

Det finns förslag om att skatten ska konstrueras som en schablonskatt, baserad på antalet passagerarplatser oavsett om dessa är upptagna eller inte. Detta gör att orter med ett mindre antal passagerare drabbas värst. Det lokala näringslivet riskerar därmed att slås ut om möjligheten till snabba affärsresor med flyg rationaliseras bort. En levande besöksnäring i hela landet kräver dessutom att turister snabbt kan åka från centrala orter ut på landsbygden. Även för landsortsbor som är beroende av flygtrafiken för att kunna bo kvar är förslaget om höjd flygskatt ett hot.

Karlstads Flygplats har under en längre tid varit under Luftfartsverkets (LFV) lupp, eftersom verket helst vill göra sig av med den. Flygplatsen har tappat resenärer, och LFV rapportade under förra året att flyplatsen i september 2005 hade tappat 8 procent jämfört med 2004. När regeringen nu gör det ännu dyrare att flyga så är det sannolikt inte längre fråga om, utan när LFV fattar sitt beslut om att inte längre driva flygplatsen. Då blir det upp till främst Region Värmland och Länsstyrelsen att hantera frågan om ett eventuellt övertagande om driften av flygplatsen. Att många tar tåget istället för flyg till och från Karlstad är inte särskilt märkligt, då det ofta är både billigare och bekvämare att ta tåget till Stockholms Central. Att SJ i ett sådant läge beslutar att minska antalet X2000-tåg till förmån för de långsammare Intercity-tågen ter sig därför märkligt, och får negativa konsekvenser för inte minst pendlarna.

Värmland har idag tre flygplatser (Karlstad, Hagfors, Torsby), och detta kan säkerligen diskuteras. Men Värmland behöver definitivt en större länsflygplats. Om människor ska vilja leva permanent utanför Stockholm, Göteborg och Malmö krävs fungerande kommunikationer. Det måste vara möjligt att bo i Karlstad eller Kalmar och samtidigt jobba i Stockholm. Jag är helt övertygad om att förutsättningarna finns, men varför ska (s)-regeringen göra det så svårt för oss?