fredag, december 16, 2005

Bloggdags

Bloggar?

Har gillat bloggar sedan jag upptäckte fenomenet. Jag har alltid försökt att hitta uppslag som förmedlar intressanta nyheter, synpunkter och analyser. Det har dock många gånger visat sig vara en svår, ibland övermäktig, uppgift att finna detta i svensk traditionell media. Att kolla in nyhetsrapporteringen i andra länder har därför varit en självklarhet. Men sånt tar ju tid. Jag är därför väldigt positiv till bloggarens roll som en slags nyhetsförmedlare i andra hand. Det blir exempelvis enklare att hitta de artiklar som motsäger svensk medias rapportering, eller de artiklar som förmedlar briljanta analyser.

Bloggarens roll som alternativ nyhetsförmedlare är viktig, och ökar bredden i svensk nyhetsrapportering.

Jag, en bloggare?

Har länge tyckt att de mest intressanta bloggarna skapats av "fritänkare". Politikerbloggar har tenderat att bli ännu en plats för publicering av debattartiklar och insändare. Jag har inte känt att efterfrågan varit alltför stor på ännu en utav dessa politikerbloggar, och har därför hittills valt att avstå. Men efter att ha insett att jag dagligen läser många artiklar som jag reagerar på, såväl positivt som negativt, så kändes det som hög tid att bli bloggare. Bloggandet ger många möjlighet att reagera och reflektera, och det har väl blivit dags att ta tillvara på dessa möjligheter.

Så nu har det blivit dags att börja blogga.

En kristdemokratisk blogg?

Jag är aktiv kristdemokrat och KDU:are, men de åsikter som framförs på denna hemsida kommer att bygga på mina egna personliga uppfattningar.

Mitt bloggande kommer självklart att präglas av mina kristdemokratiska uppfattningar, men min ambition är att kommentera aktuella politiska händelser snarare än att rapportera om den senaste musik-topplistan inom KDU eller andra interna häftigheter inom kristdemokratin.

Vi får se hur det går.